15 Temmuz 2009 Çarşamba

Jizda, Bobule ve envayi çeşit Çekçe durumlar

o bildik, kaçınılmaz güzergâhında mutada amade, alışkanlıklar üzre donuk, tekdüze, adeta tembel tembel biteviye akıyordu zaman (Elif Şafak / Aşk)


Çek sinemasını sevenlerin önde gideniyim malum. Adamların kendine has dingin ve rind halleri tam da benim ruh ve bünye yapıma uygun. Pek çok şeyi sakinlikle karşılıyorlar, duygusallar ve ağırkanlılar. Nadiren akdenizlilere özgü tepkiler veriyorlar.

Çek sineması deyince gönlümüzde müstesna bir yeri olan Jizda'dan sonra benzer bir film daha izleyeceğim hiç aklıma gelmezdi, bunu düşünemezdim bile. Ama Jizda'nın yönetmeni Jan Sverák'nın 2007 yılından sonra kabuğuna çekilmiş olmasından doğan boşluğu dolduran birisine rast geldik nihayetinde: Tomás Barina eminim Jizda'dan etkilenmiştir ya da aynı toprakların zihniyetiyle ve duygu birlikteliğiyle aynı lezzette, aynı keyifte bir film çıkarmış ortaya: Bobule


Bobule hayli zor bir dil olduğunu bildiğim bir dil olan (bu konuyu bizzat bir Çek profesör ile konuşmuşluğum söz konusu) Çekcede Üzümler anlamına geliyormuş. Evet filmin izleği üzüm ve şarap (üreticiliği). Ancak bu hadde varıncaya dek çeşitli soft dolandırıcılık aksiyonlarını seyreyliyoruz, sonra bir kaçma kovalacanın ardından asıl konuya geliniyor, filmin asıl keyfi de burada başlıyor. Güzeller güzeli Çek kızları, pastoral manzaralar, üzüm bağları ve acı-tatlı insani ilişkiler ve Jizda'da çok sevdiğimiz yolda geçen komik araba sahneler (ki Jizda'yı fazlasıyla andırıyor bu sahneler)


Bulabilirseniz mutlaka izleyin derim.

2 yorum:

  1. sabahtan beri bekliyorum, bir türlü bitmedi ya hu! hemen ilk izleyeceğim şeydir. gerçekten çok sakin geçen yazın en iyi haberiydi bu. teşekkür ediyorum efendim..

    bu arada güzel olmuş herşey.. ben de elimdekilerle katılmaya çalışacağım. bakalım nasıl olacak..

    selamlar..

    YanıtlaSil
  2. eee indi ve izledin mi??

    YanıtlaSil